ITT MI, azaz Önök a fontosak

A konfliktusrendezés során a kapcsolat javítása vagy korrekt lezárása a cél. Ezt az egyéni beszélgetések utáni közös mediáció elején meghatározzuk, mert a találkozásaink témája eszerint alakul.

Életszerű, hogy valakinek harmadik típusú célja van. Ugyanis időről időre előjön az a nehézség, hogy valamelyik fél nem a kapcsolaton szeretne változtatni, hanem a másik meggyőzéséhez kér segítséget. Mondván , segítsünk felnyitni a másik szemét, hogy végre meglássa az ő igazát.

Ez nem működik. Úgy fogadjunk el másikat, ahogy van, nem ahogy mi elvárjuk tőlük.

A mediáció abban tud segíteni, hogy a felszín alá nézünk és megkeressük a közös érdekeket. Erre tudunk nyertes-nyertes megoldásokat kialakítani. Ehhez nyugodt légkör, jó kérdések és őszinte válaszok szükségesek.

Mit tehetünk akkor?
Edith Eva Eger ajánl egy hasznos gyakorlatot, amely segíti közös megbeszélések eredményességét. Próbáld ki Te is!
“Fogadj el másokat úgy, ahogy vannak: Írd le valakinek a nevét, akivel konfliktusban vagy. Aztán írd le az összes panaszodat erről a személyről. Például: a lányom durva és hálátlan. Sérteget és mérgező nyelvet használ. Egyáltalán nem tisztel. Nyíltan semmibe vesz, és nem tartja be, mikor kell hazaérni.
Most írd újra a listát: ezúttal azt írd le, amit észreveszel, szerkesztés, értelmezés, ítélkezés és feltételezések nélkül. Hagyd ki a merev szavakat, mint a “mindig” és “soha”. Egyszerűen írd a tényeket: Néha a lányom felemeli a hangját, és trágár szavakat használ. Hetente egyszer-kétszer később jön haza, mint tizenegy óra.”

(Edith Eva Eger: Az ajándék 12 életmentő lecke Libri 2020)

Keress bizalommal: